terça-feira, 24 de agosto de 2010

DAS KAPITAL de Amiri Baraka


martes, 18 de diciembre de 2007


DAS KAPITAL

Estrangulando mujeres en los baldíos de los suburbios sus cuerpos pudriéndose por ahí mientras se beben martinis los viajeros abonados buscando su ejemplar del New Yorker sienten un chiflón y más tarde podrán ponerse más borrachos
mientras ven en la tele el programa repetido sobre Ford. Habrá ríos de ellos bajándose, saliendo por ahí por donde las mataron. Dos de ellas estranguladas por el maniático.
Hay maniáticos ocultos por todos lados, ¿qué no los ves? Docenas y docenas, toneladas de maniáticos (aunque son una minoría). Pero nos aterrorizan de manera uniforme, por todos lados observamos las paredes de nuestras casas, los botes de basura repletos desperdigados por nuestras descuidadas ciudades, y podría darnos
pavor. Una rata se escurre junto a nosotros de pasada a un banquete, ¿no oyes los
brindis que se echan a través de las paredes, llenas de rumores de ratas? Fogonazos, el
hijo de alguna mujer tropezará para morir con un charco de sangre alrededor de la cabeza. Eso no
lo hará el maniático. Estas casas viejas se desmoronan, los desempleados se caen, ruedan al lado nuestro,
desesperados, con los dedos cenicientos, acosados. El aire es frío el invierno se acumula encima de nosotros y se consolida grado
tras grado. Necesitamos una aspirina o algo y apretarnos mucho los sacos. El hombre calvo en la televisión va
por un camino arbolado no es posible aguantar, ni entender, su desabrida ignorancia. La
gente cambia de canalen busca de Good Times y se encuentra a un negro con un sombrero
metido hasta las narices. Resplandores de maniáticas sombras
antes de ir a la cama, antes de bajar la cortina puedes ver que las hojas están
siendo desperdigadas calle abajo ya es demasiado oscuro para ver qué hay escrito en ellas, las fechas, y
lo mucho que debemos. Las calles también pronto van a estar vacías, después de que los fieles regresen a sus
casas de la iglesia, ya salvados de nuevo del Maniaco... excepto que un close-up al rostro del místico mayor, la cara rodando hasta sus manos, te provoca escalofríos por todo el cuerpo, y buscas rastros de la vida de los
maniáticos. Incluso allí, entre los mitofrénicos.

¿Qué puedes hacer? Ya es hora al fin de irse a la cama. Las sombras se
cierran alrededor y el cuarto está callado Casi todos sabemos que hay un maniático suelto. Nuestras vidas un
amasijo de frustraciones y de insatisfechas capacidades. Las chicas muertas, el ruido de las ratas, las sombrías y
relampagueantes luces, la voz muerta en la televisión, ¿había sangre y pelos bajo las uñas del predicador?
Nos quedamos rumiando

algunas otras pistas mientras nos vamos a dormir, los esqueletos de
los billetes de dólar, restos del muerto y gastado trabajo, nos alejan de la escena del crimen, hasta que en una
especie de ataque recordamos que cualquier lugar es la escena del crimen. Y mañana tener que enfrentar que eso gime
a través de nosotros como el viento, tener que enfrentarlo, como una vieja canción en radio city, al trabajar por el
dólarrr gringo, cuando éramos
niños, y entonces pensábamos que no era el viento, sino el maniático rascando
nuestras ventanas. Quién es el maniático, y por qué en todos los lados y al
mismo tiempo...

versión Pedro Serrano
.
Publicado por wineruda @ 16:01
.
.
_____
.

 
Amiri BarakaAmiri Baraka, born in 1934, in Newark, New Jersey, USA, is the author of over 40 books of essays, poems, drama, and music history and criticism, a poet icon and revolutionary political activist who has recited poetry and lectured on cultural and political issues extensively in the USA, the Caribbean, Africa, and Europe.
.
With influences on his work ranging from musical orishas such as Ornette Coleman, John Coltrane, Thelonius Monk, and Sun Ra to the Cuban Revolution, Malcolm X and world revolutionary movements, Baraka is renowned as the founder of the Black Arts Movement in Harlem in the 1960s that became, though short-lived, the virtual blueprint for a new American theater aesthetics. The movement and his published and performance work, such as the signature study on African-American music, Blues People (1963) and the play Dutchman (1963) practically seeded “the cultural corollary to black nationalism” of that revolutionary American milieu.
.
Other titles range from Selected Poetry of Amiri Baraka/LeRoi Jones (1979), to The Music (1987), a fascinating collection of poems and monographs on Jazz and Blues authored by Baraka and his wife and poet Amina, and his boldly sortied essays, The Essence of Reparations (2003).
.
He has been the subject of numerous documentary films including Mario Van Peeble's Poetic License for The Sundance Channel and St. Clair Bourne's In Motion: Amiri Baraka. He has also appeared in dozens of films including, most recently, M.K. Asante, Jr's award-winning documentary The Black Candle.
.
The Essence of Reparations is Baraka’s first published collection of essays in book form radically exploring what is sure to become a twenty-first century watershed movement of Black peoples to the interrelated issues of racism, national oppression, colonialism, neo-colonialism, self-determination and national and human liberation, which he has long been addressing creatively and critically. It has been said that Amiri Baraka is committed to social justice like no other American writer. He has taught at Yale, Columbia, and the State University of New York at Stony Brook.
.
Somebody Blew Up America & Other Poems is Baraka’s first collection of poems published in the Caribbean and includes the title poem that has headlined him in the media in ways rare to poets and authors. The recital of the poem “that mattered” engaged the poet warrior in a battle royal with the very governor of New Jersey and with a legion of detractors demanding his resignation as the state’s Poet Laureate because of Somebody Blew Up America’s provocatively poetic inquiry (in a few lines of the poem) about who knew beforehand about the New York City World Trade Center bombings in 2001.
.
The poem’s own detonation caused the author’s photo and words to be splashed across the pages of New York’s Amsterdam News and the New York Times and to be featured on CNN--to name a few US city, state and national and international media.
.
Baraka lives in Newark with his wife and author Amina Baraka; they have five children and head up the word-music ensemble, Blue Ark: The Word Ship and co-direct Kimako’s Blues People, the “artspace” housed in their theater basement for some fifteen years.
.
His awards and honors include an Obie, the American Academy of Arts & Letters award, the James Weldon Johnson Medal for contributions to the arts, Rockefeller Foundation and National Endowment for the Arts grants, Professor Emeritus at the State university of New York at Stony Brook, and the Poet Laureate of New Jersey.



© Amiri Baraka
.

http://www.amiribaraka.com/
.
.

Amiri Baraka - Wikipedia, the free encyclopedia

 - Amiri Baraka (born October 7, 1934), formerly known as LeRoi Jones, is an American writer of poetry, drama, fiction, essays, and music criticism. ...
.
.

Sem comentários: